Saturday, June 11, 2011

Sexual Aggression in a Paris Hotel

A chambermaid in a Paris hotel claims to have been assaulted at the Park Hyatt Vendôme by a member of the royal family of Qatar with diplomatic immunity. The case was classée sans suite.



Enquête pour agression sexuelle dans un palace by BFMTV

Sarko's Brain Trust

Anyone who is counting Sarkozy out in 2012 should read this article in Libé, which recounts the meticulousness of his campaign preparation. Gone is Emmanuelle Mignon, who honed the themes of the 2007 effort, but she has been replaced by a whole Comité de Pilotage led by agriculture minister Bruno Le Maire:

Un petit cercle, baptisé «Copil», pour comité de pilotage, plutôt masculin (à l’exception de deux femmes), jeune et hautement diplômé. Hormis Le Maire, aucun politique digne de ce nom n’est à la table. Tous sont des conseillers techniques, dévoreurs de rapports et producteurs de notes en série. L’Elysée est bien sûr surreprésenté. Autour de Jean-Baptiste de Froment, conseiller éducation, on trouve Emmanuel Moulin, conseiller économique, Boris Ravignon, chargé du développement durable, et Olivier Colom, responsable du suivi du G20. Claude Guéant est représenté par son conseiller politique et l’UMP par ses deux directeurs des études. Le but de ces réunions ? Faire le point sur le degré d’avancement de la dizaine de groupes de travail qui moulinent en toute clandestinité sur des thèmes aussi variés que la fiscalité, l’éducation, le logement, le budget, la santé, la sécurité… Et élaborer une boîte à outils de mesures prêtes à l’emploi.

What are they doing, apart from consulting right and left (the CGT refused to participate, but the CFDT and FO are in, for example)?



«Crise». A quoi ressemblera ce programme ? Le «travailler plus pour gagner plus» de 2007 a-t-il déjà un successeur ? Pour l’instant non. En revanche, le point de départ est connu. «Tout partira de la crise», dit Le Maire. «La nouvelle contrainte des finances publiques va structurer tout notre programme économique», assure un participant du Copil. Le groupe réfléchit notamment à comment faire évoluer la révision générale des politiques publiques (RGPP) et sa fameuse règle d’or de la suppression d’un fonctionnaire sur deux. Et, donc, à redéfinir les missions de l’Etat.
Certaines options fiscales ont été clairement tranchées : les avantages et inconvénients d’une fusion de l’impôt sur le revenu avec la contribution sociale généralisée (CSG), comme le défend le PS, ont été pesés. «C’est techniquement une très bonne mesure, mais c’est politiquement invendable pour nous, puisque c’est réintroduire trop de progressivité pour les classes moyennes», assure un participant. Sur la question du pouvoir d’achat, l’équipe planche sur les modalités d’une augmentation de la rémunération directe sans toucher aux coûts globaux du travail. «Un des points clés de la réussite du programme, c’est de pouvoir s’adresser à tous les salariés modestes qui ne supportent pas que leur revenu reste identique quels que soient les résultats de leur entreprise. La gauche veut répondre par la redistribution, nous par un autre partage de la valeur ajoutée et la généralisation des mécanismes d’intéressement», continue Le Maire.
Outre la santé et le logement, le Copil travaille à des propositions ambitieuses sur l’école, notamment primaire. «Ce sera un thème fondamental de la campagne», prédit un participant. Mais comment reprendre l’initiative alors que le gouvernement prévoit 1 500 fermetures de classes primaires à la rentrée ? «On peut penser que l’on n’a fait que tailler dans la masse, mais ce n’est pas vrai. On sera crédible car on montrera que c’est maintenant une priorité», ajoute un autre participant. Avec comme lignes directrices : autonomie, personnalisation des parcours, décentralisation et redéploiement des moyens… «On peut aller jusqu’à dire que les professeurs devront travailler plus, comme Ségolène Royal en 2007, quitte à imaginer une forme de revalorisation. On sait que ce genre de proposition cartonne auprès de notre électorat», poursuit-il. Quand aux questions d’identité nationale ou d’immigration, le groupe du lundi avance avec prudence : «Après le fiasco du débat sur l’identité nationale, le sujet est mort. Même s’il y a un vrai besoin de réassurance identitaire et culturelle chez les Français.» Le Maire espère bien remplacer dans le lexique de la future campagne le mot de«sécurité» par celui «d’autorité». Quitte à conditionner demain des allocations sociales et familiales au principe de «responsabilité» des parents vis-à-vis des enfants.

And in the end, the central theme of the campaign will be to recognize that Sarko is Sarko: "You don't like me much," he'll say to France, "but at least you know what you're getting. And you don't like the rest of them any better." Which may not be far off the mark.

US "Default" and Europe

John Quiggin has an interesting piece today on the impending US sovereign debt "default":

The problem is not so much “can’t pay” but “won’t pay”....More importantly, the US government isn’t “other governments”. The ratings agencies are US firms operating in a US political context, and their actions will be governed by a mixture of concerns, starting with self-preservation, but also including a desire to influence US policy in a way favorable to bondholders as a group. In the medium term, that means support for a rapid return to budget balance or surplus, ideally through cuts in spending on the poor and middle class, but including tax increases if necessary. (emphasis added)


In other words, the ratings agencies will participate in the political Kabuki mounted by the Republicans in the hope of forcing Obama to do precisely the wrong thing regarding US economic policy. But the question I want to raise is what this will mean for Europe. As Quiggin points out, some institutional bondholders will be forced to sell if US sovereign debt is downgraded, and this will throw markets into a tizzy, even if a compromise is struck in the US within a reasonable period of time. And if no compromise is struck, market turmoil will be even greater. Given the house of cards that European debt structure is at the moment, this might be all it takes to begin a series of other defaults, this time without the scare quotes. Because if the scenario of US "default" is pure political theater, the scenario of Greek, Irish, or Spanish default is not. One might expect European and international authorities to be taking steps to warn US actors of the dangers here. Perhaps they are, but the issue doesn't seem to have much salience in Europe yet, perhaps because Europeans don't understand how insane American political discourse has become since the Tea Party filled the House of Representatives with angry but inexperienced people with limited understanding of the nature of the federal deficit.


It would be the most colossal of political ironies if a sham "default" in the US were to trigger actual financial collapse in Europe, whose ramifications then caused actual damage to the US economy. If this happens, the gods will be laughing, I'm sure, but if they have any decency, their laughter will be mixed with tears.

Change in the Schools?

An article in Mediapart suggests a sudden change of heart in regard to "priority education," programs designed to give students from poor areas a chance to make it to France's top schools. In 2006, the Réseau Ambition Réussite (RAR) was launched as a potential replacement for the Zones d'Éducation Prioritaire (ZEP). But it seems that the RAR has now been abolished in favor of something called Eclair (Ecoles, collèges, lycées pour l'ambition, l'innovation et la réussite), which aims to control violence in the schools rather than to improve instruction. The new philosophy is that the failure of children in poorer schools to prosper is due more to the climate of violence in the schools than to deficiencies in teaching, despite evidence that the RAR program was having a positive effect.

Loose Cannon

It is with the greatest reluctance that I break my vow never to write about BHL. But this time he's really put his foot in it. France24 is reporting that BHL led Netanyahu to believe that the Libyan rebels wanted "normal relations" with Israel. Netanyahu then leaked this information, forcing the Libyan National Transition Council to deny it and to deny that it had ever discussed Israel with him, while identifying him as a "Special Envoy" of France.

Exactly who is not telling the truth here and who is confused about the nature of BHL's activities is not clear. Perhaps he misrepresented what the NTC said. Perhaps he misrepresented his position to the NTC. Perhaps he made things up when talking to Netanyahu. Perhaps the NTC simply misunderstood, or BHL did. But isn't it time for somebody to put a leash on him before he does real damage? Or maybe the damage is already done.