Tuesday, June 14, 2011

La Dolce Vita

When not accusing other ministers of perverse sexual tastes, Luc Ferry has been living the good life, surrounded by friends and admirers. La pensée 2008 ...

Chirac, Le Grand Séducteur

Elaine Sciolino goes on at great length about Jacques Chirac's subtlety as a kisser of hands, a great traditionalist in the art of seduction. For a view of a less subtle Chirac in full dragueur mode, watch this video from 2:52 to 8:30 or so. Le beauf ...

Stunning Impact of DSK Affair on Presidential Politics

Selon un sondage LH2 pour le Nouvel Observateur, publié mardi 14 juin, près d'un Français sur trois a revu sa position pour l'élection présidentielle de 2012 après l'arrestation à New York de l'ancien directeur du FMI et ex-probable candidat socialiste à la présidentielle,Dominique Strauss-Kahn. Ainsi, 28% des Français interrogés déclarent que la mise hors-jeu de DSK pour 2012 les a conduit à revoir leur position personnelle.
"Les rapports de forces électoraux ont été repensés au cours du mois écoulé, avec le retrait d'une candidature probable qui séduisait aussi au centre et à droite", note l'institut LH2, qui souligne que toutes les proximités partisanes sont concernées.
Si c'est auprès des sympathisants socialistes que l'on trouve la plus forte part d'individus ayant revu leur position (42%), "on note que l'impact de l'absence de Dominique Strauss-Kahn dans 'l'équation présidentielle' pour 2012 transcende les clivages partisans avec une part importante de 'positions revues' auprès du Modem (33%) et de l'UMP (22%)". De même, 25% des personnes qui avaient voté Nicolas Sarkozy en 2007 ont déclaré avoir changé leur position après le forfait de l'ancien chef du FMI.

PSA, the Union, Besson, etc.

Does PSA intend to close its plant in Aulnay? The union, armed with internal documents, says yes. Industry minister Eric Besson called in the PSA CEO to hear his denials. François Fillon was a little more forceful: we bailed you out, you owe us, he said in essence.

But what is the reality? The PSA document may indeed be a contingency plan, but there is an implacable logic at work. Indeed, I vividly recall a conversation with a French union leader several years ago in which he said that the Italian unions had been much more realistic in their negotiations with Fiat because they recognized impending changes in the scale of the auto market and the concomitant need for auto companies to restructure in order to compete globally. He hoped to persuade his own union to take a more strategic view but said that it was an uphill fight.

Perhaps this is what Hollande has in mind when he uses the phrase "social democracy" (see previous post): a shift from confrontation to cooperation based on a sharing of information and open-eyed decision-making. The problem is that there will be losers in the end, and the only way to enlist their cooperation is to assure them of adequate compensation. Can this be achieved through negotiations at the branch level, as Hollande suggests? Or is the national political arena a better place to have this discussion (or battle)? Or the European arena? The game has become very complex, more so than the article in Mediapart wants to acknowledge. But this is the kind of issue that has sapped the old political structures of their meaning and rendered the right-left distinction increasingly problematic (see the earlier post about Chirac's "endorsement" of Hollande). It is also the kind of issue that explains why Marine Le Pen and others find protectionism such a tempting answer.

So Aulnay is a good place to think about a number of the issues that have come up in recent days.

Hollande's "Social Democracy"

François Hollande has published a manifesto calling for "social democracy," but he gives a rather fuzzy meaning to the term, at once drily technical and vaguely unspecified:

Je propose donc de nouvelles règles permettant des relations plus équilibrées et plus responsables.
Ainsi, la Constitution devrait garantir à l'avenir une véritable autonomie normative aux partenaires sociaux. Je suggère d'élargir l'article 8 du préambule de la Constitution de 1946 qui dispose que "tout travailleur participe par l'intermédiaire de ses délégués à la détermination collective de ses conditions de travail ainsi qu'à la gestion des entreprises".
Il s'agirait désormais de reconnaître un domaine à cette même négociation collective en précisant son périmètre comme son champ d'intervention et en conditionnant la conclusion d'accords au respect des règles majoritaires.
Concrètement, le gouvernement et le Parlement seraient juridiquement liés par le contenu de conventions signées entre partenaires sociaux sur des sujets bien précis et avec la vérification des mécanismes de représentativité.

This is intended, apparently, as a riposte to the alleged degradation of relations among the social partners under Sarkozy:

Avec Nicolas Sarkozy, le dialogue social a été à l'image de son quinquennat : confus, artificiel et brutal. A quoi bon convoquer des sommets sociaux à l'Elysée s'il s'agit, sous couvert de concertation, de faire avaliser des choix déjà pris comme sur le dossier des retraites ? A quoi bon inciter les partenaires sociaux à négocier sur le partage de la valeur ajoutée si c'est pour annoncer inopinément et contre l'avis de tous une prime qui ne concernera qu'une minorité de salariés ?
I'm really not at all sure what this boils down to. It sounds almost like a call for an American-style system of collective bargaining between employers and employees not only over wages and working conditions but also over components of the social wage such as retirement income. This would be a major change indeed, but it hardly amounts to "social democracy," since it removes the state from the determination of the social wage. Perhaps what he has in mind is something closer to the German mitbestimmung. But this would be a radical change for France.



Certes, les légitimités sont différentes, les démarches sont distinctes et les aspirations souvent contradictoires, mais j'affirme que démocratie politique et démocratie sociale concourent l'une comme l'autre au service de l'intérêt général.
L'Etat doit rester le garant de la cohésion nationale et de l'ordre public social mais il n'a rien à redouter de laisser une plus grande place aux partenaires dans la définition et l'élaboration des normes sociales. Dans un pays comme le nôtre qui, depuis la Révolution française, se méfie des corps intermédiaires, cette évolution ne va pas de soi, d'autant que souvent, c'est la loi qui protège et la liberté des acteurs qui menace, les rapports de force ne peuvent pas se substituer à la règle commune.

Hollande seems to be aiming to capture the "social democratic" space freed up by the abrupt elimination of Strauss-Kahn while covertly introducing a major change in the French social model that on its face seems likely to hold greater appeal to employers than to employees. I am puzzled.

Elle Persiste et Signe


Marine Le Pen by franceinter

The end of this interview, in which Marine Le Pen talks economics, is an extraordinary profession of faith. "La politique peut tout," she says, and apparently she believes that she will be able to work the miracle of loaves and fishes if she is elected. Because she will exit the euro, throw up customs barriers around France ("like 95% of the other countries in the world"), and yet suffer none of the adverse consequences that such moves might be expected to engender.

I would like to say that such fanciful notions would immediately disqualify in the eyes of the electorate, but in the United States the Republican Party has been wedded for years to even more fanciful notions without much damage to its support, so apparently mass delusion and mass education are perfectly compatible. Even, alas, in the land of Descartes, although it is to be hoped that there Marine Le Pen remains unelectable, malgré tout, whereas in the US, anything could happen.