Monday, June 23, 2014

Weakness and Irresolution

The retreat on the ecotax is Hollande in a nutshell, even if this particular maneuver was executed by his ex, Ségolène Royal. The government has purchased what it hopes will be social peace at the price of weakness and irresolution. It has given up the principle of the ecotax, which was to force truckers to, as economists say, "internalize the externalities" of pollution and maintenance costs. It has surrendered to a regionalist display of lawlessness from a motley coalition of protesters in Brittany. And it has given up 400 million euros or so in needed revenues. In doing so, it sets no discernible course for the future and forfeits the trust of political allies among ecologists. It renounces any principled commitment to emissions reduction. And it demonstrates its weakness and irresolution in the plainest possible way, by retreating in the face of opposition--and weak, regionalist opposition at that.

Die-hard Hollandistes may counter that the ecotax defeat was redeemed by the great Alstom victory. Right. Alstom has sold itself to General Electric, as it intended to do all along. True, GE paid more than it originally intended to, but the state has kicked into Alstom's capital, raising its value. Montebourg has an eyewash victory to put in his pouch and a few meaningless "guarantees" about jobs and "sovereignty," but in the end the deal went through as designed by the private parties involved.

The Declining Image of L'Instituteur

François Dubet thinks that the difficulty in recruiting teachers has become severe owing to a sharp decline in the image of the teaching profession:

Il y en a deux. D’une part, un problème d’image. L’image, c’est celle d’un métier difficile. Celle d’un enseignant qui souffre, face à des élèves qui ne veulent pas apprendre, à des parents d’élèves qui l’enquiquinent, à une administration qui lui gâche la vie...
Le discours que produisent les enseignants sur eux-mêmes est celui de la plainte. Autrefois, c’était un discours sur la grandeur de la profession, le plaisir d’enseigner, de faire la classe... Il y avait une mise en scène positive, une représentation du métier qui pouvait donner envie de l’exercer.
Aujourd’hui, quand les enseignants parlent d’eux-mêmes collectivement, c’est pour dire  : « Nous souffrons, nous ne sommes pas reconnus, nous sommes méprisés, nous avons un métier de chien, c’est extrêmement difficile, nous sommes soumis à la violence »... L’image qui s’est répandue, c’est que tous exercent dans des collèges de ZEP violents, ce qui est rarement le cas.
L’image de l’école elle-même s’est renversée  : l’école qui intégrait la société, qui fabriquait des citoyens, qui les préparait à vivre quelque chose de commun a laissé place à l’image de la machine à diviser, à trier, à créer des inégalités. Les sociologues ne sont pas pour rien dans cette image, mais elle a peu à peu été intériorisée par les Français.
L’école, c’est « l’endroit où mon gamin risque de se faire jeter » et dans certains quartiers, c’est carrément « la machine faite pour nous exclure ». A cela s’ajoute une perte de confiance dans la culture scolaire. Cette dernière n’est plus perçue que comme un moyen de sélectionner  : la « vraie culture » est ailleurs...
Dans les médias, vous ne trouvez plus beaucoup d’image positive des enseignants, à part ce vieux feuilleton, L’Instit, qui présente un enseignant idéal, positif, qui a des relations formidables avec les gamins et roule à moto...

Who Will Be the French Matteo Renzi?

Matteo Renzi's reform efforts may yet fail, but at least he has created a sense of movement in Italy that is sorely lacking in France:
So where is the hope coming from? Renzi is not just going after the economic troubles. He seems to be attacking the very deep structural issues in a novel way. He is seeking serious constitutional reform in a country that has seen no constitutional changes for 30 years. Changing the constitution is difficult and requires a super-majority, which Renzi does not have. But when you meet with Parliament members and ministers from Renzi’s party, there is an optimism that is almost catching. Somehow or another Renzi has convinced a lot of people in the Italian political system that reform is possible. In particular, he wants to do away with the upper house (their senate) and streamline the decision-making process in the remaining house of Parliament, with different rules for creating majorities.
France is in desperate need of a politician capable of creating such a sense of motion.