Tuesday, December 15, 2015

The Anti-Sarkozy Backlash

It's remarkable how little support Sarkozy seems to enjoy among the other leading figures of the party. NKM's departure is of course no surprise, but when one sees even Christian Estrosi sticking the knife in, one begins to think that Sarko's time is up:

Avez-vous parlé à Nicolas Sarkozy depuis votre élection?
Nicolas Sarkozy est un ami, je le respecte. Mais contrairement à lui, je ne pense pas que nous, élus Républicains, devions tenir un discours toujours plus à droite. Plus on va à droite, plus on fait monter le FN. Plutôt que chasser sur le terrain du Front national, je préfère chasser le Front national du terrain. Je déplore l’état de dispersion et de querelles dans lequel se trouve mon parti. Nous n’avons pas su, collectivement, donner une bonne image. C’est une des raisons pour lesquelles je n’ai pas souhaité me rendre, lundi, au bureau politique ni, mardi, à la  réunion de groupe à l’Assemblée nationale. Je ne veux pas participer à un débat à chaud, rentrer dans le jeu des petites phrases.
Comprenez-vous l’éviction de Nathalie Kosciusko-Morizet dont la position est proche de la vôtre?
J’attendais de Nicolas Sarkozy un message d’unité et de rassemblement et des mots qui apaisent. Ces décisions sur l’organisation interne  du parti sont prématurées. Ne pouvions-nous attendre  le conseil national de février?
Bruno Le Maire called for a "new generation" of leadership of the LR. Xavier Bertrand acknowledged that his miraculous victory depended on the support of left-wing voters, who wisely rejected the implicit message of Sarkozy's "ni-ni" line that their support was unwelcome. Juppé regretted the loss of NKM's "talent" in the party leadership.

Although Sarkozy has tried to spin the second-round results as a vindication of his position, the first-round debacle obviously has the rest of the party worried about the wisdom of driving centrists away by mimicking Le Pen when doing so seems to hold so little appeal for those inclined to vote FN anyway. 

1 comment:

Anonymous said...

more surprising changes to come! ... Raffarin wants to work with Valls and Xavier Bertrand is inaugurating a site with Hollande tomorrow.... kjs