Wednesday, June 6, 2007


I reported the other day on an allegation of press censorship involving Vincent Bolloré, media mogul and friend of Sarkozy. Bolloré has now decided to allow the offending article, which he judged "extremely unpleasant for France," to be published. I'll spare you the details, but suffice it to say that the story is complicated by the involvement of Philippe Thureau-Dangin, who is one of three* announced candidates for the editorship of Le Monde, to replace Jean-Marie Colombani, who has been rejected by that paper's Society of Journalists. The cynic in me is tempted to think that Le Monde is too big a prize to sacrifice for the sake of a continued ban on an article that disobligingly compares the French police to the Soviet police for having detained a troupe of Roma at Roissy.

The webs of ownership, interlocking directorates, rotating editorships, and traffic in inuendo and gossip in the French media have become too dense for an outsider to penetrate. One is reduced to Kremlinology. There are likely plots and plots within plots to be unraveled here, but my taste for conspiracy-mongering is limited, so I'll leave that chore to others.

* Correction: make that four announced candidates. This one appeared while I wasn't looking.

No comments: